Voor de uitbreiding van het HV-net tussen station Vijfhuizen en station Nieuwe Meer worden mantelbuizen aangelegd waardoor 150kV kabels getrokken worden door onze collega’s van Volker Energy Solutions. De lengte van het tracé is bijna 12 km en de meeste mantelbuizen leggen we aan door horizontaal gestuurde boringen. Het project bevat 48 boringen verdeeld over 17 verschillende locaties. Op alle locaties worden meerdere boringen gemaakt. In iedere boring worden vier mantelbuizen aangebracht met een diameter van 200mm De eerste boringen zijn half oktober 2022 gestart en de laatste boring staat gepland net voor de zomervakantie. In meerdere opzichten is dit voor de Boorafdeling een bijzonder project. Zo worden de langste boringen van het project gerealiseerd door onze 450t boorinstallatie. Een grotere boorinstallatie vind je in Europa niet! Met de bundel voor dit project met een totale omtrek van 70cm heeft onze krachtpatser weinig moeite.
Naast de 450t boormachine zijn ook de 60t rig, de 27t rig en de 17t rig aan de slag op het project. Echt mooi om te zien dat alle boringen met eigen rigs gemaakt kunnen worden. Op deze manier kunnen we aan de klant een mooi, constant kwaliteitsniveau laten zien. Je merkt dat alle collega’s dezelfde drive hebben om het kwaliteitsniveau te handhaven waar V&SH-trots op is.
Bij nagenoeg alle boringen binnen het project wordt rekening gehouden met het spanningswater in de ondergrond. Spanningswater is grondwater dat op ca. 12 m diepte onder een afdichtende kleilaag onder druk staat. Als de boormachine deze kleilaag doorboort, ontstaat er een lek in de afdichtende laag waardoor het water naar de oppervlakte kan stromen. Dit dient uiteraard voorkomen te worden. In samenwerking met Deltares en Het Hoogheemraadschap Rijnland (vergunningverlener), is er een nieuwe manier ontwikkeld om de afdichtende kleilaag te herstellen tijdens en na onze booractiviteiten.
De mantelbuizen die we aanbrengen zijn ook nog eens bijzondere buizen. Deze zijn namelijk bestand tegen een hoge temperatuur. Door de zware belasting van het stroomnet, is de verwachting dat de temperatuur van de stroomkabels voor langere tijd extreem hoog zal zijn. Omdat de temperatuur van invloed is op de restlevensduur van de mantelbuis is er door de opdrachtgever gekozen voor een mantelbuis die bestand is tegen een hoge temperatuur zodat ook na langere tijd de stroomkabel nog kan worden vervangen.
Kortom, Vijfhuizen – Nieuwe Meer is een spannend en technisch uitdagend project op het lijf geschreven van V&SH.