Alle wegen worden drukker, zo ook de spoorwegen. Dit leidt ertoe dat het Nederlandse spoor op vele plekken uitgebreid moet worden om de capaciteit van de toekomst aan te kunnen. Daarbij zal de betrokken ondergrondse infrastructuur ook aangepast moet worden. In het geval van het emplacement in het Westelijk Havengebied in Amsterdam is er sprake van een enorme renovatie van het terrein. Gedurende 3 jaar zal het volledige gebied een nieuw gezicht krijgen, dit om de capaciteit, efficiƫntie en veiligheid te verbeteren. De ondergrondse spoorinfrastructuur zal functioneren als een slagader voor het optimaal benutten van het emplacement.
VSKR is vanaf het begin nauw betrokken geweest met de opdrachtgever voor ontwerp, planning en vergunningen. Bij de ondergrondse infra is het van belang om in een vroeg stadium al duidelijk te hebben welke werkzaamheden, wanneer en waar plaatsvinden. Dit vanwege de complexiteit als dit naderhand nog moet gebeuren. VSKR brengt een ondergronds stelsel aan waar kabels doorheen lopen en tevens onderhouden kunnen worden. Dit resulteert in multiducts gecombineerd met kabeltrekputten en spoorse boringen allemaal op een terrein ter grote van een postzegel.
Wij zijn “first on site”. Van nulopname tot traceren van kabelbedden, alles moet op voorhand bekend zijn, pas dan worden de marges in de planning duidelijk en kan er een realistisch eindbeeld geschetst worden. Het einde is in zicht voor VSKR, echter betekent dit pas het begin van het project. Nu de slagader is gebouwd, kan VolkerRail starten met de spoorbouw.