"18 januari 2019, om 6 uur het hek geopend van meet- en regelstation Gilze. Flinke flow over het station heen, het is ook echt koud. Zal een drukke dag worden. Vandaag gaan we in samenwerking met Speciale Opdrachten (OLS) en onze calamiteitenaannemer Visser & Smit Hanab (V&SH) zorgen dat het M&R uit bedrijf kan worden genomen. We moeten aan de bak en wel rap..." , aldus het verslag van Manfred van der Heijden van Gasunie.
"Donderdag 17 januari is er een gecorrodeerde "kraan" gevonden op de body van een uitgaande afsluiter van het regelsysteem. Na goed overleg tussen diverse partijen besloten om dit zo spoedig mogelijk op te lossen. Om dit veilig te kunnen uitvoeren moet het station wel uit bedrijf. Dat is nog een uitdaging. Het M&R levert als eilandbedrijf; er is dus geen back-up levering. Dus snel geschakeld met OLS en V&SH, we moeten aan de bak en wel rap...Direct worden er plannen gemaakt en vragen beantwoord en de plannen zijn snel helder.
Het is ondertussen 06:15 uur en de eerste vrachtwagens met materieel komen ter plaatse met rijplaten, mobiel M&R, noodleidingen en dergelijke. En een flinke telekraan is ondertussen ook al aangekomen. Eerst een korte voorstelronde en dan meteen door met het gesprek over veiligheid/vergunning. Aanvullend wordt het werkplan besproken. Als alle 20 ogen dezelfde kant opstaan, gaan we aan het werk. Rijplaten worden gelost, kraan op zijn plek gezet, mobiel M&R hoog in de lucht gehesen oftewel, zoals 1 van de mannen van OLS roept: Gas Erop!"
"De noodleidingen leggen en aansluiten vergt veel denkwerk en spierkracht, de kou wordt nu echt niet meer gevoeld. Het is inmiddels 16:00 uur. Na in goede samenwerking gesleuteld te hebben is het moment gekomen dat we de mobiele installaties kunnen gaan testen. Na alles te hebben ingeregeld nemen we het M&R langzaam uit bedrijf. Het mobiele M&R wordt nauwlettend gemonitord of het doet wat het moet doen, even wat finetuning en jawel wat blijkt? Topapparaat. De odorantinstallatie heeft wat meer opstartproblemen en zo loopt de tijd door.. De software heeft een eigen willetje maar jawel, ook dat komt na wat denkwerk goed. Om 19:00 uur zijn we overgeschakeld, het M&R is ondertussen veiliggesteld, het mobiele M&R snort mooi".
"De reparatie aan de bewuste afsluiter kan starten, het is alweer donker geworden, dus het is uitgekomen: het is een drukke dag. Dank aan OLWB, CCP, LAE, OLS, LGP, VI, V&SH... oftewel: alle partijen!"
Voor informatie over onze storingsdienst WLB (Warmte Leidingen Boren) mail naar Jan Kuperus; j.kuperus@vshanab.nl