Enecogen is een samenwerking tussen energieleveranciers Eneco en DONG Energy. Enecogen bouwt een nieuwe electriciteitscentrale in het Rotterdamse Europoort gebied. Deze aardgas gestookte elektriciteitscentrale krijgt een capaciteit van 870 Megawatt, voldoende om 2 miljoen huishoudens van elektriciteit te voorzien.
Visser & Smit Hanab realiseerde op de Maasvlakte in opdracht van Joulz, onderdeel van Eneco Holding NV, een 380 kV kabelverbinding tussen de nieuwe gasgestookte EnecoGen-centrale en het hoogspanningsnet van TenneT op de Maasvlakte.
Het tracé met drie (Prysmian) hoogspanningskabels van ruim twaalf kilometer lengte ligt gedeeltelijk parallel aan de A15 in een daarvoor bestemde kabel- en leidingenstrook. Tevens zijn er drie glasvezelkabels aangelegd ten behoeve van temperatuurmeting, signalering en aansturing.
Uit praktische overwegingen is het tracé opgesplitst in twaalf stukken van ongeveer 1.000 meter. De haspels waren 4,2 meter hoog bij 4,7 meter breed. Het gewicht per haspel bedroeg een kleine vijftig ton. De kabels werden per kilometer in één keer gelegd.
Visser & Smit Hanab legde de kabels in open ontgraving en kruiste water (Hartelkanaal) en wegen (Missouriweg) met behulp van horizontaal gestuurde boringen en het spoor aan de Markweg en het emplacement Maasvlakte van ProRail door middel van vier avegaarboringen.
De kabel, EYLKrvlwd 380 1x1600 mm² CU, heeft een diameter van 130 mm en een gewicht van ruim 38 kg/m. Met behulp van zelf ontwikkelde elektrisch aangedreven kabellegmachines zijn de kabels op hun plaats getrokken.
Vanwege warmteontwikkeling, liggen de 380 kV kabels met een onderlinge afstand van 75 centimeter in een pakket van speciaal leemhoudend zand. Dit zand heeft een hoge warmtegeleidende eigenschap. Om vermenging met de omliggende grond te voorkomen is het geheel omhuld met waterdoorlatend doek.
Visser & Smit Hanab was verantwoordelijk voor werk- en boorplannen, haalbaarheidstoetsen, het verzorgen van de vergunningsaanvragen, kwaliteits- en veiligheidsplannen, materieelspecificaties, planningen, design van het tracé en de ondersteuningen en de detailtekeningen van het tracé
De werkzaamheden zijn op basis van een UAV-GC contract uitgevoerd in de periode oktober 2009 tot november 2010.