HES Hartel Tank Terminal (HHTT) heeft Visser & Smit Hanab de opdracht gegeven voor de aanleg van diverse leidingen tussen de raffinaderij van BP en de nieuw aan te leggen opslagterminal op het terrein van HES. Op dit project kan V&SH laten zien wat zij allemaal in huis heeft! Het project wordt uitgevoerd door een geïntegreerde aanpak van een projectteam bestaande uit collega’s van onze verschillende Business Units (Leidingen, Boren, Prefab, Industrie) samen met onze Lastechnische Dienst, Engineersafdeling en afdeling Inkoop. Hiermee bundelen wij onze krachten en realiseren wij een efficiënte aanpak.
Op dit terrein van 27 hectare komen 54 tanks met een capaciteit van circa 1,3 miljoen m3. De tanks variëren in grootte van 5.000 tot 50.000 m3 en zijn geschikt om verschillende producten in op te slaan. Aan- en afvoer zal deels via pijpleidingen plaatsvinden. De werkzaamheden omvatten;
• engineering uitvoeringsontwerp;
• inkoop van alle leidingmaterialen en toebehoren;
• het lassen van de boorstrengen;
• het uitvoeren van diverse HDD’s onder het Hartelkanaal;
• aanleg ondergrondse leidingen;
• manifolds aan weerszijde van de boringen.
Na zware weken met af en toe extreme tempraturen zijn de laswerkzaamheden nagenoeg afgerond. In totaal zijn er ongeveer 260 lassen voor de 16” en 70 lassen voor de 24” leidingstreng gemaakt . De vier 16" boorstrengen van nagenoeg een kilometer lang zijn daarna klaar voor de bijna even lange boring. De 3 stuks HDD boringen van ieder circa 950 m1 worden vanaf de landtong van de nieuwe terminal uitgevoerd om zo de oversteek onder het Hartelkanaal te realiseren. Na het bundelen heeft de gebundelde boorstreng van vier 16’’ leidingen een grootte van een 48’’ buis.
Terwijl de start uitvoering voor de boorafdeling steeds dichter bij komt is ondertussen de prefab Veendam druk in de weer. De eerste buisleveranties zijn gedaan en de las- en snijwerkzaamheden voor de leidingenbrug zijn begonnen. Het te realiseren civiele- en betonwerk neemt Van Hattum & Blankevoort voor haar rekening, ook zij staan inmiddels in de startblokken.