Voor de internationaal opererende Duitse potas producent K+S Kali GmbH voert Visser & Smit Hanab een pipe rescue operatie uit. Doorgaans schakelen klanten ons bedrijf in om een sleufloze verbinding aan te brengen, nu staat onze expertise juist in dienst van het eerst uittrekken en dan weer intrekken van een nieuwe leiding. Een uitdagende klus die om de inzet van een breed scala aan materieel én gedegen engineering- en boortechnologische kennis vraagt.
De pijpleiding die de rivier de Werra kruist maakt onderdeel uit van het pijpleidingnetwerk tussen de drie productielocaties van K+S in midden Duitsland. Deze pijpleiding is door middel van een horizontaal gestuurde boring aangelegd. De boring heeft een lengte van circa 365 meter en een diameter van DN 500. Bij het doormeten van de leidingisolatie zijn beschadigingen in de coating geconstateerd waardoor corrosie van de ingetrokken leiding zal gaan optreden. De werkzaamheden van Visser & Smit Hanab bestaan onder andere uit de 1e en 2e inmeting van de bestaande boorstreng en -gat, het uittrekken van de leiding, het analyseren en verbeteren van het reeds bestaande boorgat (omdat een nieuwe boring geen optie is) en het lassen en aanbrengen van een geheel nieuwe leiding.
Om deze klus te klaren gebruiken we een breed scala aan materieel waaronder de reaming tools en het gyro- equipment. Onmisbaar was de 140 tons pipethruster, een hulpmiddel dat bij een normale horizontaal gestuurde boring voor extra duwkracht zorgt. In dit geval zorgt de pipethruster echter voor de benodigde trekkracht om de oorspronkelijke leiding uit te trekken. Deze thruster staat opgesteld aan de ene zijde van de rivier, op de andere oever is een raket aan de pijp gemaakt. Hier staat ook de boorrig. De boring heeft een lengte van circa 365 meter en een diameter van DN 500. Na een paar slagen met de raket kwam de pijpleiding los. Vervolgens trok de pipethruster met een trekkracht van 25 tot 30 ton de leiding uit het boorgat. Tijdens het uittrekken is de kwaliteit van de coating over de gehele lengte van de boring onderzocht. Daarna is de streng in delen gesneden en afgevoerd.
Daarna kwam het boorgat vrij en beschikbaar voor diverse metingen en cleaningruns om de situatie van het boorgat in kaart te brengen en te beoordelen. Na een cleaningrun, dat is een run met een barrel waarbij het boorgat schoongespoeld wordt, is het boorgat ingemeten met behulp van een Gyro run. Daarna is de aangetroffen situatie door onze engineers vastgelegd. In nauw overleg met de klant stelt Visser & Smit Hanab aan de hand van deze informatie een plan op om het boorgat zodanig te conditioneren dat de komende intrekoperatie zonder problemen kwalitatief goed verloopt.
Het conditioneren van het boorgat is een uitdagende klus. Het bovenste deel van de ondergrond bestaat namelijk uit een combinatie van zand met grind dat dieper in het geboorde tracé overgaat in zandsteen. De verbeteringen voeren wij uit met behulp van diverse ruimers die hiervoor speciaal geoutilleerd zijn.
Ondertussen wordt de nieuwe leiding gelast en gecoat. Voordat het intrekken van de leiding start, brengen we een extra PE pijp in de mantelbuis aan. Deze met water gevulde buis zorgt ervoor dat de de leiding tijdens de intrekoperatie “zweeft” in de boorspoeling. Het is van belang ervoor te zorgen dat de pijpleiding een zo laag mogelijk effectief gewicht heeft waardoor de wrijving tot een minimum beperkt wordt. Dat maakt de kans op schade aan de coating tijdens het intrekken van de nieuwe streng zo klein mogelijk.
Voor het aanpassen van het boorgat en de intrekoperatie gebruikt Visser & Smit Hanab haar HDD boorrig en het bijbehorende equipment. Om het boorgat zoveel mogelijk te stabiliseren heeft V&SH een bepaalde drillmix naar specifieke wens van de klant toegepast.
Na de intrekoperatie verwijdert de boorcrew de PE-buis en voert onder druk van 168 bar een test van de aangebrachte leiding uit. Nadat de boring door de klant is geaccepteerd, verbinden we de boring aan beide kanten van de rivier met de rest van de pijpleiding zodat K+S Kali GmbH deze weer in gebruik kan nemen.
Het project is inmiddels conform planning naar volle tevredenheid van de klant afgerond.