V&SH Distributie West is begin 2023 gevraagd mee te denken en werken aan de renovatie en capaciteitsuitbreiding van het bestaande Onderstation (OS) in Zoeterwoude, dat zorgt voor de stroomvoorziening van zowel Heineken als de regio Leiden. In opdracht van Liander en Qirion zijn wij betrokken bij het projectontwerp engineering inclusief de gestuurde boringen. Het OS staat op het terrein van Heineken en kent daarmee een streng veiligheidsprotocol waarbij we bijvoorbeeld niet machinaal mochten graven op het terrein en een strak veiligheidsplan en plan van aanpak moesten aanleveren. Streven was om het project zo duurzaam mogelijk te realiseren.
Na de ontwerpfase van het project, en het aanvragen van de benodigde vergunningen is het project na de zomer van 2023 gestart. In de eerste fase van het project zijn de 10 gestuurde boringen gemaakt. De boringen zijn gemaakt door de afdeling gestuurd boren in Hoogeveen, die werken onder de vlag van Visser & Smit Hanab Distributie. Om de boringen te kunnen maken moest er een verkeersplan worden gemaakt, die de fietsers over de rijbaan van de naastgelegen Hoge Rijndijk heen leidde. De uittredepunten van de gestuurde boringen kwamen namelijk in het fietspad uit.
Voor de gestuurde boringen was er gekozen om alle boringen vanuit de projectlocatie op het Heineken terrein te boren. Dit om de verplaatsingen te minimaliseren. Ook is er gekozen om een ringleiding te maken met pompen ertussen, om de uitgekomen bentoniet rond te kunnen pompen naar de boorlocatie. Hier stond een recycling unit die de bentoniet kon recyclen voor hergebruik. Hiermee is antwoord gegeven aan de vraag het werk zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Met deze oplossing zijn onnodige ritten met vrachtwagens voorkomen. De laatste gestuurde boring is in november 2023 opgeleverd.
Na de wintersluiting van 2023 is er gestart met de aanleg van de kabels. Tussen het oude OS en het nieuwe OS moest er een sleuf gegraven worden van 2m1 diep en 2m1 breed. In deze sleuf moesten 16 MS verbindingen gelegd gaan worden. Deze kabels zijn in de sleuf gestapeld aangebracht in 3 verschillende lagen. Op het Heineken terrein mocht er niet machinaal gegraven worden, alle graafwerkzaamheden op het terrein zijn gedaan met een zuigwagen. De diepte bracht qua veiligheid diverse uitdagingen met zich mee. Voor het garanderen van de veiligheid van het personeel in de uitgezogen sleuf; is er gekozen voor het aanbrengen van een sleufbekisting van damwandprofielen in combinatie met rijplaten. Na het ontgraven van de sleuf van 250m1, zijn de kabels laagsgewijs aangebracht en is de sleuf in delen verdicht door gebruik te maken van een zandblaaswagen. Door de beperkte ruimte naast de sleuf was het niet meer mogelijk met een kraan bij de sleuf te komen.
Na de aanleg van de sleuf, het trekken van de benodigde verbindingen, en het verdichten van de sleuf, is er gestart met het trekken van de kabels door de gerealiseerde gestuurde boringen.
Voor het trekken van de kabels door de gestuurde boringen, moesten de verkeersplannen weer geplaatst worden om de fietsers om te leiden. Eerst zijn de kabels getrokken door de boringen richting Leiden. Hierna zijn de kabels getrokken richting Alphen aan den Rijn. Hiervoor is het verkeersplan omgezet in de richting van Alphen aan den Rijn. De werkzaamheden mbt het kabeltrekken richting alphen aan den Rijn zijn in wk 30 van dit jaar gereed. In het totaal is er dan 15km kabel getrokken voor het project. Alle getrokken kabels zijn direct afgemonteerd op de nieuw geplaatste ABB 20kV installaties in het nieuwe station.
Naast de werkzaamheden voor Liander heeft Visser & Smit Hanab Distributie bv ook de vraag gekregen om de werkzaamheden uit te voeren voor Qirion. Voor het nieuwe OS dienden er ook nieuwe kabels gelegd te worden voor de voedende 50kV verbindingen. Deze kabels zijn ook door het team aangelegd en getrokken door de gemaakte boringen. De 50kV kabels zullen worden afgemonteerd worden op de drie nieuw geplaatste trafo’s. Voor het inlassen in het bestaande net, komen er overgangsmoffen van de nieuwe kabels op de bestaande oliedruk kabels. De montage voor beide situatie wordt gedaan door Prysmian. V&SH zal assisteren bij de werkzaamheden en zorgen voor de benodigde lasgaten. De montagewerkzaamheden staan gepland in het voorjaar van 2025, na diverse testprotocollen van het nieuwe station.
Het project kent diverse mijlpalen. Het opleveren van de gestuurde boringen, het op tijd opleveren van de getrokken kabels voor montage, het op tijd aanbrengen van de 50kV verbindingen voor montage op de trafo’s en uiteraard de eindmontage en eindoplevering van het gehele nieuwe OS.
Ook het werken op het terrein van Heineken kende veel uitdagingen. De hele locatie kent een streng veiligheidsprotocol, en wordt beschouwd als industriële locatie. Iedereen die aan het werk ging op het terrein moest een werkvergunning krijgen en een veiligheidstoets doen. Zoals aangegeven mochten we niet machinaal graven op het terrein. Hiervoor is een oplossingen gevonden in het ontgraven met een zuigwagen, om graafschades tot een minimum te beperken. Ook diende er voor start een plan van aanpak en een beveiligingsplan gemaakt te worden en moest de gekozen werkwijze en de veiligheidsaspecten gepresenteerd worden aan Heineken en beoordeeld worden door de veiligheidsdeskundige SHE. Er was dagelijks toezicht op de werkzaamheden vanuit Heineken dmv een toezichthouder.
Ik kijk terug op een mooi groot en uitdagend project, waarbij we zowel in de engineeringsfase als in de uitvoeringsfase nauw hebben samengewerkt met de klant en opdrachtgever. Hierin hebben we als aannemer kunnen laten zien dat we een extra stap zetten in de samenwerking. Dit is ook de reden geweest dat we een dergelijk groot en complex project gegund hebben gekregen. De klantrelatie met de afdeling P&P van Liander (projecten en programma’s)is erg goed, we trekken samen nauw met elkaar op. En proberen de klant te ontzorgen bij zowel de engineering als de uitvoering van het project. Ik ben ook trots als ik zie hoe een idee op papier uiteindelijk tot uitvoering komt. Alle technische en veiligheidsuitdagingen die we hebben gehad tijdens het project, hebben we kunnen tackelen en hier een oplossing voor kunnen bieden. Ook ben ik erg trots op de mannen die uiteindelijk het werk buiten uitvoeren, wat vanuit binnen is bedacht. De collega’s van de boorclub die de complexe boringen hebben kunnen maken, zonder incidenten en eventuele schades. Hoofduitvoerer Frank Wouters die de werkzaamheden aanstuurt, werkvoorbereider Jelle Homan en engineer Ganesh Bharatsingh. En ten slotte de ploeg van Henk Turk, een van onze voormannen kabels uit regio West die recent zijn 25jarig jubileum heeft mogen vieren. Zijn ploeg voert de kabelwerkzaamheden uit om het Heineken terrein. Mannen die al 15 jaar onderling samen werken, en zorgen voor het vakwerk op een complex project als het nieuwe OS bij Heineken. Hiermee hebben we als aannemer kunnen laten zien wat we in huis hebben, en wat we kunnen betekenen voor een opdrachtgever en binnen een groot en complex project als deze.
Matthijs van Beelen
Projectleider