In hartje Rotterdam tussen de Euromast en het Erasmus MC werkt V&SH aan een belangrijk project voor Eneco. Hier dienen stadsverwarmingsleidingen onder de ’s Gravendijkwal vervangen te worden. Dit is een drukke weg in het verlengde van de Maastunnel, de verbinding tussen Rotterdam zuid en centrum. Het Erasmus MC is bezig met een grote verbouwing van het ziekenhuis en aan de overkant van de weg is de Hogeschool Rotterdam bezig met het renoveren van de gevel. Naast de Hogeschool is een nieuw appartementencomplex gebouwd genaamd “Little C” waar zich ook het Familiehuis Daniel de Hoed in bevindt. Tussen al deze bouwwerkzaamheden is V&SH afdeling Warmtenetwerken bezig om diverse bestaande warmteleidingen van cellenbeton en lebit te vervangen door nieuwe staal-pur-PE leidingen.
Aangezien deze leidingen onder de ’s Gravendijkwal onderdeel uitmaken van de slagader warmtesysteem van Rotterdam, en daarmee heel belangrijk zijn voor Eneco, kunnen deze niet zomaar uit bedrijf genomen worden. Dit zou namelijk betekenen dat een groot deel van de stad niet voorzien zou worden van warmte. Om die reden is van tevoren een noodleiding aangelegd. Op deze manier zijn de afnemers zoals Little C en hogeschool Rotterdam - op enkele uren na tijdens de omschakeling - de volledige duur van het project gelukkig voorzien van warmte. Onderaannemer Kouwenberg brengt aan beide zijden van de ’s Gravendijkwal de damwandkuipen aan (pers- en ontvangstkuip) om vervolgens twee gesloten front boringen met een lengte van 57m1 onder de weg te kunnen maken. Hiervoor worden eerst betonnen mantelbuizen (Ø800/1036mm) aangebracht waar vervolgens de mediumvoerende buizen doorheen worden gevoerd.
Aan de zijde van het Erasmus MC worden meerdere leidingen rondom en in het reduceerstation vervangen. De werkruimte is zeer beperkt, wat het werk zeer uitdagend maakt. De werkzaamheden vallen binnen een primaire dijk (HHSK), wat als gevolg heeft dat de werkzaamheden conform de NEN3651 uitgevoerd moet worden. Dit betekent dat een deel op hoge druk getest moet worden en de lassen 100% onderzocht moeten worden, dit alles onder toezicht van Lloyds.
Om het werk efficiënt uit te kunnen voeren zijn twee betonnen wanden van het reduceerstation gesloopt. Het voordeel hiervan is dat de leidingen welke door het reduceerstation komen te lopen tijdelijk verschoven kunnen worden. Dit is gunstig voor het testen en aansluiten. Nadat de leidingen zijn aangesloten worden de wanden van het reduceerstation weer hersteld. Om de leidingen worden speciale profiltra doorvoeringen aangebracht.
Als al het leidingwerk ligt wordt de nieuwe leiding aangesloten op het bestaande systeem en kan de noodleiding worden verwijderd.
Nadat de leidingen zijn aangesloten worden de wanden van het reduceerstation weer hersteld. Om de leidingen worden speciale profiltra doorvoeringen aangebracht. Als al het leidingwerk ligt wordt de nieuwe leiding aangesloten op het bestaande systeem en kan de noodleiding worden verwijderd. De planning is dat de werkzaamheden begin september gereed zijn. Een van de grootste uitdagingen zit in het omleiden van het verkeer. Na diverse pogingen om de fietsers via andere wegen om te leiden hebben we een praktisch invulling gevonden waarbij de fietsers en voetgangers toch veilig langs ons werk kunnen. De planning is dat de werkzaamheden begin september gereed zijn.