De Amstelveenlijn is een belangrijke schakel in het OV-netwerk tussen de Zuidas van Amsterdam en Amstelveen. Directe aanleiding voor de ombouw is het tekort aan capaciteit op lijn 5, de groei van station Amsterdam Zuid en de storingsgevoeligheid van de bestaande Amstelveenlijn. VKSR is grotendeels verantwoordelijk voor de aanleg, het omleggen en het saneren van de kabels en leidingen vanaf halte Boelelaan in Amsterdam tot achter halte Westwijk, het nieuw te bouwen opstelterrein in Amstelveen.
VolkerInfra Team AmstelveenLijn (VITAL), is een samenwerkingsverband van de VolkerWessels-ondernemingen Van Hattum en Blankevoort, KWS en VolkerRail. VSKR is dit project aangegaan als onderaannemer kabels en leidingen van combinant VolkerRail.
In totaal wordt er gewerkt over een afstand van iets meer dan 10 kilometer, waarbij diverse haltes worden gekruist, verwijderd of nieuw worden aangelegd. Waaronder een drietal nieuw gebouwde ongelijke kruisingen. Deze haltes zijn onder nieuw gebouwde rotondes aangelegd, hierdoor kan zowel het verkeer als de tram doorrijden. Het werk is opgeknipt in een noordelijk en een zuidelijk deel. Tijdens een zesweekse ‘tijdelijke buiten gebruik name’ is afgelopen zomer op het noordelijke deel in een hoog tempo veel werk verzet. Het zuidelijke deel is voor langere duur buiten dienst genomen. Onlangs zijn wij hier op een aantal restpunten na gereed gekomen. Nu richten wij ons met name op het opleveren van werkpakketten en de bouw van het opstelterrein.