icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

HDD tussen twee sporen – OV SAAL Schinkelbrug Amsterdam

Het laatste weekend van juni stond in het teken van een spectaculaire intrekoperatie. De 27 tons rig manoeuvreerde in een werkruimte met een breedte van 4,5 meter tussen twee intensief bereden sporen in. De planning van deze hele operatie was daarom cruciaal.

De boorrig stond opgesteld op het nauwe deel tussen het metrospoor van het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf in Amsterdam en het spoortraject van ProRail ter hoogte van de Schinkelbrug. Vanaf die locatie is een HDD uitgevoerd met een lengte van 336 meter. De tweede boring, met een lengte van 356 meter, werd uitgevoerd naast het ProRail spoor en de Rijksweg  A4. Vervolgens zijn de bundels van 13 PE buizen (9x Ø 90mm PE en 4x Ø 125mm PE) ingetrokken. Tijdens het uitvoeren van de werkzaamheden waren beide sporen overigens gewoon in gebruik!

Kritieke planning

De enige manier om de 27-tonner en al het benodigde equipement op de juiste locatie te krijgen was om het geheel over het spoor heen te hijsen. Tijdens een buitendiensttelling op zaterdag 21 juni werd het materieel klaar gezet,  op maandagnacht 1 juli om 1.30 is het materieel in een tweede buitendienststelling weer afgevoerd. Dit betekende dus een strakke planning: de boring moest helemaal klaar zijn voor die tweede buitendienststelling.

Samenwerking

Dankzij de uitstekende samenwerking met zusterbedrijven VSKR (Volker Stevin Kabelwerken Railinfra) en de combinatie VolkerRail/VHB (Van Hattum en Blankenvoort) is het gelukt om de planning te realiseren. VSKR en VHB hebben er voor gezorgd dat het werkterrein optimaal was ingericht. Daarnaast hebben zij voorzieningen getroffen om de rig ook te kunnen laten draaien op het beperkte werkterrein. De benodigde kabels en leidingen liepen via drie buizen onder het spoor door. Bovendien zorgde VSKR voor voldoende ruimte aan de uittredezijde van de boring om de buizen uit te leggen.

 

Al met al een knap staaltje werk dat tot volle tevredenheid van onze klant is uitgevoerd.